On the road 7

Op weg naar huis alweer. Nu toch de weg binnendoor van Vingåker naar Linköping genomen, via Redsta, Igelstorp, Hällestad, Vretsta Kloster. 86 km in plaats van 112 km., maar wel tijdrovender dan de officiële weg. Inderdaad ten dele anderhalfbaanswegen, maar dat gaf niet, want er zijn toch geen tegenliggers. 25 km. ongeasfalteerd, dat was onaangenaam. Aangestampte aarde is nog tot daar aan toe, maar het voortdurende vermijden van kuilen in de weg was zwaar werk.
Linköping. Een stad waar ik ooit. Het toenmalige Grand Hôtel heet nu Radisson Blu. Imposant de domkerk, die ook op het continent niet zou misstaan.

Glasbruk. Langs de snelweg staan af en toe bordjes met een vork en mes; die betekenen dat er een wegrestaurant aankomt. Maar dat zijn niet altijd van die gestroomlijnde moderne dingen. Zo’n bordje volgend ging ik even van de weg af in Markaryd en ik werd naar een vervallen industrieterreintje geleid met een grote loods, waarop het woord Glasbruk stond. Inderdaad kon je daar wat eten, maar dat was zo naargeestig vaalbruin en oudbakken en slecht verlicht dat ik er geen trek in had. Hierheen wisten echter de vrachtrijders uit Finland en Rusland de weg te vinden, en enkele Zweden ook natuurlijk. Het menu van de dag zal hier wat goedkoper zijn, en vooral ook vetter dan in die moderne zaken.
In de andere helft van de loods werden tweedehands spulletjes aangeboden. Glazen, maar ook gewoon serviesgoed, tafelkleden, kleren, oude ansichtkaarten, brochures van landbouwwerktuigen uit de jaren zeventig, afzichtelijke meubels uit grootmoeders tijd. Gewoon ouwe troep van een verpletterende lelijkheid, en dat over een groot oppervlak. Enkele van die kaarten waren wel aardig, maar verder zat er niets bij dat je zou kunnen willen hebben. Verzamelaars hadden deze zooi al in een eerdere fase afgeroomd. Wie hier een bloesje of tafelkleed koopt is arm, en zo zag het snuffelende publiek er ook uit. Een hoekje van Zweden waarvan je niet zou vermoeden dat het ook bestaat.

Malmö. Nu gelogeerd in zo’n modern on the road motel, vrijwel geheel onbemand en zelfreinigend, met een code voor de deur in plaats van een sleutel. Echter wel op comfortabele loopafstand van het centrum. Hier zou je ook een mooie krimi kunnen laten beginnen. Geen haan immers die kraait naar het lijk van de honorair-consul van Zimbabwe; als morgen de werkstudent komt om schoon te maken zijn de daders allang over de Sont.
Een lange avondwandeling in Malmö, een stad die ik al kende. Eén van dingen die ik doe op deze reis is het wederzien van reeds bekende plekjes. Het begin van de ouderdom?

Valuta. Een heleboel geld geef ik niet uit, omdat ik dan weer Zweedse kronen moet gaan tanken, waar ik morgen weer mee blijf zitten. Met Deense natuurlijk dito. Per valuta ben ik naar schatting 12 Euro kwijt geweest aan wisselkosten, kosten voor gebruik kredietkaart enz. En dan houd ik nog wat munten over. En ik ben maar één toerist; zou het niet voor alle reizigers pus de beide landen zelf veel handiger zijn als ze de Euro hadden? Dan was ik misschien wel iets moois gaan eten hier, dan hadden ze nog wat aan me verdiend. Nu heb ik me beperkt tot een broodje rendiersalade.

1 reactie

Opgeslagen onder Zwedenreis

Een Reactie op “On the road 7

  1. (Geredde reacties:)

    cohler 09/03/2010 01:10:59 PM
    Linköping. Een stad waar ik ooit. Dat is erg leuk…

    In Zwitserland vragen ze je in het restaurant of je in Euro’s of CH-Frank wilt betalen.. maar ja dat zijn ook geldkloppers hors catégorie.
    —–
    Leo 09/03/2010 01:34:23 PM
    Rendiersalade? Foei toch!
    —–
    emigrant 09/03/2010 02:23:12 PM
    Wat is daar foei aan? Voor de kerstman zijn er nog genoeg dieren over.
    —–
    Leo 09/03/2010 03:43:54 PM
    Dan is het goed, want als die ook al niet meer komt blijft er zo weinig over van onze eigen rijke cultuur…
    —–
    emigrant 09/04/2010 12:04:47 PM
    @Cohler: In Zuid-Scandinavië kun je ook meestal met Euro’s of weer andere Kronen terecht, maar bij iedere transactie verlies je dan vier Euro of zo. Dat vertik ik, laat ze eerst hun zaakjes maar eens ordenen.
    —–

Reageer

