Off the road 1

Bos. Daar heb ik niets te zoeken, maar het fascineert wel. De saxifraga-soorten die over een miljoen jaar de stenen opgevreten zullen hebben. Het dikke, kamerbrede mos, dat soms hel oplicht tussen de bomen. Waar het op ronde stenen groeit lijkt het wel of er in het woud met juwelen is gestrooid. Nog mooier wordt het als er paddestoelen tussendoor staan: rode, gestippelde, gele, vale, goorgrijze. Natuurlijk eten we vaak cantharellensaus. Vanochtend een groep van tien herten gezien en nog een paar losse. Wat zou je moeten doen bij een ontmoeting met een wild zwijn of een eland? Een eland die dronken is na het eten van gistend Fallobst is niet te onderschatten.

Bosmieren. Tot meer dan een meter hoog worden de hopen van de agressieve en altijd hongerige bosmieren, waarvan er vele in de omgeving te zien zijn. Deze dieren eten vooral oud hout, en dus ook huizen. In een vroeger zomerhuisje heb ik ze ’s nachts wel horen knagen.
Tegen verrotting en geknaag helpt Falu rödfärg, 229,50 kr. per emmer, de verf in de typisch Zweedse bruinrode kleur. Eeuwen geleden ontdekt als afvalproduct van de kopermijnen, nog steeds in gebruik als verf en impregnatiemiddel van hout. Ik had graag meegeholpen ook dit huisje ermee te behandelen, maar het regent af en toe, het hout is niet droog genoeg en dan kan het niet.

Vakantieboek: David Mitchell, The thousand autums of Jacob de Zoet, een historische roman die ± 1800 speelt in de Nederlandse mini-kolonie Decima in Japan. Hapt heerlijk weg en je leert ook nog wat, want naar mijn indruk is het boek goed gerechercheerd.

1 reactie

Opgeslagen onder Zwedenreis

Een Reactie op “Off the road 1

  1. (Geredde reacties:)
    —–
    cohler 08/27/2010 04:36:17 PM
    Lovely, Darling.
    Achter een boom gaan staan?
    Heb je je mooie Sony niet bij? Voor fotootjes in het juwelenwoud.
    Hier een voorzetje. Leuke hoed!
    —–
    emigrant 08/27/2010 08:48:50 PM
    Ja de Sony heb ik bij me, maar de batterijtjes zijn leeg. Dus er komen hoogstens foto’s van de heenweg; die zal ik volgende week invoeren als ze gelukt zijn.
    —–
    trijntje 08/28/2010 12:57:00 PM
    Ik vind het ook een geweldig boek, David Mitchell, The thousand autums of Jacob de Zoet.
    En ook ik heb de indruk dat er goede research is gedaan.
    —–
    Leo 08/28/2010 04:50:02 PM
    Het blijft maar boeien…..ga door hoor!
    —–
    assyma 08/28/2010 09:28:53 PM
    wow ben lang niet langsgeweest en wat lees ik, word je bijna opgegeten door bosmieren;-))

    ik zit net even in de pauze van een film
    maar de andere off the roads ga ik zeker ook lezen
    —–
    cohler 08/31/2010 11:51:05 PM
    “De twee AA batterijtjes zijn leeg.”
    “…als de fotos gelukt zijn” Heb je er een 100 ASA kleurenfilmpje ingedraaid?
    Die bosmieren staan stijf onderaan bij de 10 grootste gevaren in Zweden.
    —–
    emigrant 09/04/2010 12:21:37 PM
    @Trijntje: Intussen nog wat over Decima gelezen, en over Mitchell. Ja dat zit wel goed met die research. En spannend en knap geschreven ook, dat boek.
    Ik vraag mij wel af of zo’n raar klooster, een kruising tussen een bordeel en een sociale voorziening voor gevallen meisjes, echt bestaan heeft.

Reageer

