On the road 3

Lütkerode, gem. Nörten-Hardenberg. Hotel Zum Sachsenroß.
Als ik geabonneerd was geweest op de Oberhessische Presse, ja dan. Maar ik ben niet geabonneerd – de hemel verhoede dat! – en ik wist dus niet dat de B52 momenteel al op een steenworp van Marburg wegens herinrichting niet te berijden is. Omdat er in zo’n lege landstreek niet zo veel andere wegen zijn werd ik omgeleid over erg kleine landwegjes en was een uur later pas in Schwalmstadt. Zo kom je niet naar Zweden natuurlijk. Maar het lag er wel prachtig bij, mijn Hessenland. Dannenrod, Annerod, wijdse panorama’s. Het is het gebied waar ik anders doorheen fiets. Zo zie je het eens anders, zonder gehijg bij de hellingen. Ik voelde mij als Pnin, met zijn wagentje onhandig op weg door een van de noordoostelijke Verenigde Staten naar het adres waar hij een lezing moest houden. “Professor Pnin needs no introduction.”
Eigenlijk had ik pas morgen willen vertrekken, maar dat was wel veel stress geworden om de pont nog te halen. Dus de koffer gepakt en een krat met alcohol voor Zweden, met de auto naar het werk en daarna meteen nog een stuk noordwaarts gereden. Een keurig hotelletje, een veel te grote forel blauw gekookt en daarna nog even de leeggeoogste velden ingelopen, de irrelevante vlakten van Nedersaksen. De ambiance beantwoordt bijna aan mijn ideaal: eens helemaal nergens te zijn. Gewoonlijk denk ik daarbij aan Bratislava, maar Lütkerode werkt ook.
Mijn nieuwe navigatordame snapte natuurlijk niets van die omleidingen. Het is Joanna Lumley, alias Patsy in Absolutely fabulous. Ik heb haar geïnstalleerd omdat ik vorige week met een Australische vriend op weg was; die kon ik niet met Vlaamse Linda opzadelen. Joanna toont klasse, zelfs in de TomTom; ik denk dat ik haar maar houd. Ze kan zo prachtig nadrukkelijk-geduldig, of liever gezegd geprikkeld-berustend zijn als je haar aanwijzingen niet opvolgt. “Nó darling, turn around … when possible.” En als ze echt pissig wordt laat ze de laatste twee woorden weg en klinkt er een uitroepteken.

1 reactie

Opgeslagen onder Zwedenreis

Een Reactie op “On the road 3

  1. Geredde reacties:

    Leo 08/23/2010 11:41:30 AM
    Dat je Patsy op je navigatie hebt geinstalleerd geeft je een aantal extra bonuspunten….geweldig idee. Helaas niet leverbaar voor mijn versie van de Mio die ik altijd gebruik. Ik moet het blijven doen met mijn Vlaamse Ulla.
    —–
    cohler 08/23/2010 11:58:01 AM
    Wil je ons niet zo laten zoeken zeg..

    Aan de A7 dus, Lütgenrode.

    Krat alcohol mee, zuinige Hollander!!
    —–
    emigrant 08/24/2010 01:02:36 PM
    @Cohler: Zweden lopen op alcohol, dus dat is het ideale gastgeschenk. Wijn is in Zweden tegenwoordig iets voordeliger dan in Duitsland, sterke dranken zijn er nog altijd twee maal zo duur. Ze worden dan zo blij!

Reageer

