Verkeerde postcode?

Nee, ik kan geen bankrekening openen in Nederland, want ik heb een verkeerde postcode. Een buitenlandse namelijk. Dan mag dat niet.
Nee, ik kan geen abonnement nemen op de digitale versie van de NRC, want daarvoor moet je een Nederlands adres en telefoonnummer opgeven. Ik heb nu tóch zo’n abonnement, omdat ik de postcode en het telefoonnummer van iemand in Nederland heb ingevuld. Provincialen moet je naar vermogen om de tuin leiden.
Nu lees ik dus in die krant over de vorming van een nieuwe regering, en het nieuws is bizar. De koningin(!) heeft Lubbers(!) de opdracht gegeven een regering met Wilders te proberen. Of heb ik daar iets verkeerd begrepen?
Misschien heb ik toch niet zo’n verkeerde postcode.

3 reacties

Opgeslagen onder Europa

3 Reacties op “Verkeerde postcode?

  1. (Geredde reacties)

    AUTHOR: trijntje     DATE: 07/31/2010 02:46:47 PM
    Die postcodes, dat is echt iets waar Nederlandse organisaties dol op zijn.
    Aan één kant logisch: heel handig dat je aan de postcode en het huisnummer genoeg hebt om het hele adres te kennen.
    Maar ja, o wee als je dan in het buitenland woont.
    Zo hebben studenten die in Maastricht studeren recht op de ov-studentenchipkaart voor het openbaar vervoer. Maar als ze in België wonen – en dat zijn er heel wat – dan weet het systeem dat gebruikt wordt om de kaarten aan te maken en te versturen daar geen raad mee.
    En toen één van mijn dochters in België studeerde en woonde kon ze geen Digi-D aanvragen omdat ze geen Nederlandse postcode had. Voor zover ik weet is dat probleem inmiddels opgelost.

    En ja, er schijnen echt plannen te zijn voor zo’n regering; al las ik vandaag ook dat er bij het CDA nog veel reserves zijn.
    —–
    AUTHOR: emigrant     DATE: 08/01/2010 08:11:56 AM
    In Duitsland is dat minder het geval geloof ik, niet omdat Duitsers minder provinciaal zouden zijn, maar omdat ze altijd rekening houden met duitstaligen in Zwitserland en Oostenrijk.
    Bij de NRC is het kras: er zijn talrijke Belgen die die krant misschien zouden willen lezen, maar ook Nederlanders in het buitenland, en niet te vergeten echte buitenlanders die soms belangstelling hebben voor Nederland.
    Maar Belgen bestaan niet, en het bestaan van Nederlandse expats is voor Nederlanders maar moeilijk te verwerken. Waarom zou iemand vrijwillig dat prachtige landje verruilen voor Duitsland, nietwaar? Ik word vaak met grote hardnekkigheid in het Duits of Engels aangeschreven/-sproken, ook als ik in het Nederlands antwoord. “Oh, u bént Nederlander, maar wóónt in Duitsland?” – het duurt vaak lang voordat het kwartje valt.
    —–
    AUTHOR: Leo     DATE: 08/01/2010 11:40:19 AM
    Het bewijst slechts dat de oude media niet op de digitale realiteit zijn ingesteld. Maar, helaas, omgekeerd is dit ook zo. Bij sommige grote ketens in Duitsland kan ik geen nieuwsbrieven met aanbiedingen opvragen. Mijn Plz-nr. is onbekend. En dus doe ik het maar met de mailings van Herpa, Plus, Pennymarkt. Daar kan het zonder problemen wel. Maar Skoda Deutschland staat me niet toe Duitse prijzen op te vragen. Ik moet me dan wenden tot de Nederlandse importeur. Ook daar is het wezen van het www nog niet voldoende ingedaald. En daardoor de kans op ‘handel’.
    —–
    AUTHOR: Oud Zeikwijf     DATE: 08/01/2010 01:46:24 PM
    Postbussen erkennen ze ook niet, die cybersystemen. Omdat de bezorging in A’dam zo rampzalig is verworden nam ik een postbus. Die ik vervolgens nergens kon opgeven als verzendadres!
    Modern absurd.
    —–
    AUTHOR: Rob Alberts     DATE: 08/02/2010 10:52:37 AM
    Digitaal lezen is dan toch de toekomst.
    Weg met papier.
    —–
    AUTHOR: emigrant     DATE: 08/02/2010 01:43:40 PM
    Na mijn dood dan graag. Ik heb geen zin in digitaal lezen.
    —–
    AUTHOR: Hette     DATE: 08/03/2010 07:03:32 PM
    Ingewikkeld soms he. Al die bureaucratie met die postcodes ook. Ik begin er al eens niet meer aan. Ik lees gewoon nu.nl.
    —–
    AUTHOR: Xiwel     DATE: 08/03/2010 08:55:58 PM
    Het grappige was dat Nederland tot circa 1980 dezelfde postcodemethode had als België, Duitsland, Zwisterland en Oostenrijk. Dus alleen cijfers. Ons dorp had 1724 wat nog in de oude poststempels te lezen is, want je hoefde het niet op een brief te zetten.

    Na die tijd kwam er een geheel eigen systeem met twee extra letters, onze 1724 werd 1723LD. Daar is het buitenland nooit in meegegaan. Het heeft een voordeel, want je kan een straatnaam vergeten en de brief komt toch aan als er de juiste postcode en huisnummer op staat.

    Ooit in Taiwan een proef op de som gedaan. Het enige dat ik er op zette was de naam van mijn ouders en daaronder NL-1723LD-73. En jawel hij deed er, net als de post die ik eerder had verzonden, vijf dagen over.

    Die eenkennigheid lijkt wel juist door het internet te komen. Vroeger kon ik met mijn FM-hark gewoon naar de DDR-radio luisteren en tegenwoordig lukt het westen van Duitsland via het internet niet omdat ik een Nederlands IP-nummer heb. Omgekeerd is dit vaak ook zo.
    —–
    AUTHOR: emigrant     DATE: 08/04/2010 08:16:17 AM
    De Europese eenwording mislukt steeds meer. Zouden de Amerikanen erachter zitten, die ons liever verdeeld zien?
    —–
    AUTHOR: trijntje     DATE: 08/04/2010 12:13:03 PM
    Over die bankrekening: als je in Nederland een bankrekening hebt geopend kan je die wel blijven gebruiken als je een buitenlands adres hebt; twee van mijn dochters hebben daar ervaring mee, ook nog recent, vorig jaar namelijk.
    —–
    AUTHOR: emigrant     DATE: 08/04/2010 01:34:38 PM
    Ja Trijntje, ik heb ook nog een eeuwenoude bankrekening bij de AMRO, maar ik weet langzamerhand niet meer van wie die bank is en of ze wel goed op mijn centjes passen. Daarom wilde ik bij de Rabo, maar dat ging niet.
    —–
    AUTHOR: trijntje     DATE: 08/04/2010 08:30:53 PM
    Eerlijk gezegd weet ik niet of het op den duur veel uitmaakt bij welke grote bank je zit. Ik hoorde laatst dat de boeren niet meer blij zijn met de RABO-bank.
    Ik overweeg om over te stappen naar de ASN, om ideële redenen.
    Of dat kan vanuit het buitenland, geen idee; ze doen alles via internet, dus dat lijkt niet hoopgevend.

    —–
    AUTHOR: emigrant     DATE: 09/08/2010 10:18:52 AM
    Ook van “Uitzending gemist” mogen we in Duitsland geen kennis nemen. Waarom zou er ook iemand hoeven te zien wat er in Nederlandse media gebeurt?
    —–
    AUTHOR: Marjan     Je mag blij zijn dat je de aflevering van Pauw en Witteman van gisteren niet hebt kunnen zien.
    Ze hadden een universitaire moslim gevonden die de steniging in Iran min of meer aan het goedpraten was.
    —–
    AUTHOR: Xiwel     DATE: 09/08/2010 12:29:29 PM
    Doet deze het niet?
    href=”http://cgi.omroep.nl/legacy/player?/ceres/1/vara/rest/2010/VARA_101240838/bb.20100907.asf”>http://cgi.omroep.nl/legacy/player?/ceres/1/vara/rest/2010/VARA_101240838/bb.20100907.asf&lt
    —–
    AUTHOR: emigrant     DATE: 09/08/2010 02:17:02 PM
    Ja! Maar via de pagina zelf niet.
    En ik mag van Marjan blij zijn dat ik het niet gezien heb. Televisie duurt altijd zoveel langer dan lezen.

  2. Ondanks pretenties dat Nederland een ‘open’ land is met een naar buiten gerichte blik, is Nederland is inderdaad een in zichzelf gekeerd landje dat van alles achter slot, grendel, betaalmuur, kromme wetgeving en de daarop aangepaste IT-structuur zet. Zelf hebben ze het nauwelijks in de gaten, omdat ze een onderdeel van dit probleem zijn, de NS met hun automaten en onvriendelijke baliemedewerkers voorop. Duitse bankpassen worden niet erkend en op lokale trajecten in Nederland mag DB geen treinritje’s verkopen. En drie op vijf keer met de auto in Nederland ‘routine’ controle door onbeschaafd politie ambtenaren met hele lange tenen, welke af en toe zelfs in Engels nauwelijks uit de voeten komen. Blijkt daar een Nederlander uit te stappen, ben je extra verdacht. Geen europees paspoort met inentingsbewijs voor m’n hond, een Bearded Collie, hupsakéé, een boete. “Ik wil ook in z’n buideltje voor hondenvoer kijken, meneer!!!” Vriendelijk vragen is er niet bij.
    Reeds bekend dat nu op SPL paspoorten vernieuwd kunnen worden? Balie geopend door een Minister! Ooit eens gebeld naar gemeentehuis Enschede die dit ook doet. Wachttijd drie maanden, dus dan maar weer naar Den Haag. Frisse zeelucht opsnuiven. Dat dan weer wel. Vijf jaar geldig. Duitse paspoorten tien jaar geldig.

  3. Ik ben ervoor naar Düsseldorf gereden: http://wp.me/p1PaGJ-4h

Reageer

