Schaapscheerderskou

Duitsers zijn zulke tobbers. Iemand merkte op dat het maandag alweer de langste dag is. Waarop de heer XY direct reageerde: Ja, en dan wordt het al heel gauw weer donkerder, en voor je het weet is het herfst!

Hetzelfde is altijd het geval met kou in de zomer. Een paar koude dagen en het einde der tijden is nabij. Dan hebben we “dit jaar weer helemaal geen zomer gehad”.
Lieve Duitserinnen en Duitsers, jullie hebben je huiswerk niet gemaakt. De langste dag duurt in werkelijkheid een paar dagen. Als je de iets latere zonsopgang niet meerekent (’s morgens vroeg lig je immers nog in bed) duurt hij zelfs tien dagen. Dus nog twee dagen voorpret en tien dagen ongeremde levensvreugde, Herr XY, voordat uw herfst begint! Een paar koude dagen in juni is ook niet ongewoon. Schafskälte heet dat. En in juli en augustus is het ook nog lekker licht en vaak aangenaam warm.

Maar daar willen Duitsers helemaal niet aan denken. Uiteindelijk willen zij niets liever dan kerst vieren. Vier weken advent, drie dagen kerstmis en nog een week doorchagrijnen tot het nieuwe jaar. Het kan hun niet snel genoeg september worden, omdat dan de kerstspullen weer in de winkels liggen.

1 reactie

Opgeslagen onder Duitsland, Klimaat

Een Reactie op “Schaapscheerderskou

  1. Geredde reacties:

    Marjan 06/19/2010 12:12:36 PM
    Ik herken me wel in dat tobberige, zou me daar moeiteloos in voegen.
    Vandaag is het hier noodweer: storm, veel regen, koud. Ik was van alles van plan te gaan doen met de kinderen maar ben lekker tot na 11 uur in bed blijven liggen, half hopend dat het eind der tijden nu toch echt nabij is.
    —–
    Xiwel 06/19/2010 12:48:35 PM
    Toch denk ik dat je het vooral over een Hes en een Hesseres hebt. Die komen mij veel somberder (gereformeerder) over dan een Pfalzer of een Württemberger.

    —–
    Emigrant 06/19/2010 12:57:45 PM
    Kan zijn, er groeit hier ook geen wijn.
    Het is wat fris vandaag, toch schijnt weer de zon tussen de geschoren schapenwolken.
    Vanavond een feestje. Sociale gebeurtenissen ontaarden tegenwoordig vanwege de rokers meestal in tuin- of balkongebeurens. Ik zal dus warm ondergoed aantrekken; dan gaat het wel weer.
    —–
    Leo 06/19/2010 01:13:33 PM
    Volgens de boordcomputer in de auto was het vanochtend 14 graden. Midden in juni. Maar ik troost me met de gedachte dat het volgende week gewoon weer 20 graden wordt en dat we dan bezoek krijgen, lekker gaan eten, door de stad wandelen, musea bezoeken en zo meer. Als je kerstmis niet bewust hebt meegemaakt, zoals ik, dan ben je blij als dit wel gaat gebeuren. Maar gelukkig, het duurt nog zes maanden. Voordien moet er nog van alles en nog wat worden genoten…Je bent een Mokummer of je bent het niet natuurlijk!
    —–
    trijntje 06/20/2010 06:40:35 AM
    Tot nu toe veel koel weer in juni in Nederland; vind dat wel best.
    Dit soort junimaand doet me denken aan de zomers toen ik een kind was. En daar heb ik goede herinneringen aan, met leuke vakanties op de Veluwe.
    —–
    Bob 06/21/2010 06:54:41 AM
    Ja, maar hoezo duurt de langste dag 10 dagen? Er is logisch gezien maar een langste dag, tenzij die 10 dagen exact even lang duren, en dat is onmogelijk.

    De Thüringers tobben ook graag. Vooral over hun chefs en over de politiek.
    —–
    Emigrant 06/21/2010 07:08:42 AM
    Van 20 – 30 juni gaat de zon in de Bilt om 22.04 onder. De verkorting der dagen, die overigens ook heel gering is, vindt in de vroege ochtend plaats. En dan ligt de heer XY nog in bed, dus dat heeft geen invloed op zijn veronderstelde levensvreugde.

Reageer

