Iran 2010. Dieren

Foto’s. Afgezien van wat er op mijn bord kwam heb ik in Iran geen dieren gezien. O ja,toch: twee kuddes schapen in de bergen, uit de verte. En enkele grijze sprinkhanen op de binnenplaats van een moskee. Een stel koeien in een runderfokstation en wat katjes op straat. Maar eigenlijk geen dieren nee. Dat ligt ook daaraan, dat het platteland zo ontvolkt is. Er zijn steppen vol met mals graasvoer voor schapen en kamelen, maar niemand graast.
Er zijn wel veel afbeeldingen van dieren, twee- en driedimensionaal. Beelden van paarden, herten en zwanen; alles natuurgetrouw, ook voor in uw tuin. Ik vroeg mij af, of die dieren misschien een rol speelden in de Iraanse mythologie, maar dat bleek bij navraag niet het geval te zijn. Het zijn gewoon Bambi, de porseleinen zwaan van Blokker die op de salontafel van tante Greet staat, en de plaatjes in de schoolagenda van een tienermeisje, en dan alles sterk uitvergroot. In Arak was er een grote plastiek van twee kunstig in elkaar vervlochten zwanen. Het was al te donker om ze te fotograferen. Hoe groter de zwanen, des te dieper de provincie, zei onze reisleider.

Nabericht: Toch nog een dierenfoto gevonden, van de duiven in de vrijdagsmoskee te Isfahan die kennelijk worden gevoederd. En Isfahan is ook bekend om zijn duiventorens, een soort mestfabrieken uit de oude tijd. Of ze nog gebruikt worden weet ik niet. Een fraaie foto van een duiventoren van binnen staat in het net.
Zie ook Iran 2010. Varken

1 reactie

Opgeslagen onder Dieren, Iran

Een Reactie op “Iran 2010. Dieren

  1. (Geredde reacties:)
    Leo 06/03/2010 07:32:23 AM
    Bij bezoeken aan landen in die regio hebben dieren het vaak zo beroerd dat het dan maar goed is dat ze niet meer voorkomen. Dat voorkomt een hoop lijden. Zou dat voor mensen ook gelden? Een leeg Iran…het heeft wel iets!
    —–
    assyma 06/03/2010 07:56:46 AM
    heb laatst in de krant een stukje gelezen over een correspondent die in een appartementencomplex in iran woont en een kat had.
    Die kat werd al snel het knuffelbeest van de hele flat.
    Toen het beestje op een dag weg was ‘weggelopen’ hebben alle flatbewoners meegeholpen met zoeken!!!!!!!!!!!!

    dit stukje geeft je zo’n ander beeld van het leven daar, hetzelfde als jouw artikel van eergister.
    we leven hier in europa met allemaal clichégedachten over een land als iran
    begin me een beetje schuldig te voelen
    —–
    emigrant 06/03/2010 08:32:44 AM
    @Leo: Dat is inderdaad een leidende gedachtengang in het moderne kolonialisme, gepraktiseerd door de USA, Japan en toenemend China. Terwijl de Europeanen destijds in hun koloniën nog belang hadden bij de volkeren omdat zij hun arbeidskracht wilden exploiteren, overheerst in onze tijd het idee dat bevolkingen alleen maar in de weg lopen bij het winnen van delfstoffen (Kongo, Soedan, Irak, Nieuw-Guinea e.a.) en dus het beste maar geëlimineerd of in de prut gedrukt kunnen worden. Maar nog afgezien daarvan dat volkeren vaak geen zin hebben om zich door een multinational te laten uitroeien, een wereld met alleen maar rovers wordt wel erg ongezellig.
    —–
    Marjan 06/03/2010 12:23:40 PM
    In Nederland zijn we gewend om maximaal gebruik te maken van onze grond en grondstoffen.
    Ik verbaasde me vorig jaar ook over de enorme stukken op het oog ongebruikte grond in bijv Kroatië.

    Zijn er in Iran in de steden ook geen zwerfhonden op straat?
    —–
    emigrant 06/03/2010 12:51:06 PM
    @Marjan: Nee, geen hond gezien, terwijl bijv. Cairo daarvan wemelt.. Maar ja, het was maar een korte reis.
    De paar katten die we gezien hebben waren huiskatten, d.w.z. waarschijnlijk niemands eigendom, maar door een stel mensen toch regelmatig gevoerd. Een kat kon niet onopgemerkt blijven, want onze dames begonnen dan te roepen: ach kijk eens, wat schattig!
    —–
    Leo 06/04/2010 08:06:43 AM
    @Emigrant – De vraag is nu maar waar de grootste Ali Baba’s van de wereld wonen. Ongebreideld kapitalisme brengt niet veel goeds wellicht, een grenzenloze en onderdrukkende islam lijkt me ook niet iets om naar uit te kijken. Het resultaat is voor de gewone man (en in het laatste geval vrouw) hetzelfde.
    —–
    emigrant 06/04/2010 08:42:11 AM
    @Leo: Ik vermoed dat op de duur een dubbel systeem zal winnen: een sterke staat gecombineerd met een tamelijk vrije “markteconomie”, zoals dat wordt gepraktiseerd door China. Vreemd genoeg heeft Iran onbedoeld ook een beetje zo’n systeem.
    —–
    Leo 06/04/2010 11:15:03 AM
    @Emigrant – Als we kijken naar de geschiedenis is het al decennia zo dat China leidinggevend is waar het aankomt op goedkoop produceren. Chinezen zijn handelaren en maken alle andere zaken ondergeschikt. Made in Hong Kong of Macau was altijd al goed voor leuke spullen, Made in China wordt ook steeds meer garantie voor een behoorlijke kwaliteit. Ik kijk in mijn liefhebberijen aan tegen geweldige producten die daar vandaan komen en ben verbaasd over de progressie. En juist dat laatste zie ik niet gebeuren in een land waar een doctrine heerst die zo verlammend werkt op vrije creatie, op inzet, innovatie. Wat men al bezit aan dit soort vermogen wordt verkeerd besteed. Het land zal zeker geen rol van betekenis kunnen spelen in de wereldeconomie als het star en stijf blijft vasthouden aan middeleeuwse beleving van een geloof. Geloof moet je soms ook verkopen en niet opleggen. Als ze daar nu eens mee zouden beginnen…
    —–
    emigrant 06/04/2010 02:55:09 PM
    Leo, hou nou eens op met die reli-praat! Je lijkt verdomme mijnheer pastoor wel. Denk je nou echt dat het die leiders in Iran ook maar ene moer kan schelen wat de mensen geloven? Dat is een façade, meer niet. De enige die star en stijf blijft vasthouden aan een ‘middeleeuwse’ geloofsopvatting ben jij; merk je dat zelf niet?
    Als Iran niet zo’n grote rol in de wereldeconomie zal spelen als China, dan ligt het daaraan dat het kleiner is, minder internationale netwerken heeft, misschien minder handig is in de productie, te veel olie heeft om zich uit de naad te hoeven werken, of nog andere factoren. Met godsgeloof heeft dat echt helemaal niks te maken.
    —–
    Leo 06/05/2010 12:49:54 PM
    @Emigrant – Juist mijn afkeer van welk geloof ook zou je moeten zijn opgevallen toch? Zolang niet is bewezen dat alles wat men heeft opgetekend ook waar is, zie ik er weinig in. Nog los van het feit dat ALS je dan al een geloof zou willen accepteren dit zeker niet een onderdrukkende stroming voor vrouwen en homo’s is. In dat zelfde zo opgehemelde Iran zitten tientallen jonge mannen te wachten op hun executie. Hun enige misdaad is dat ze door de natuur zo zijn gevormd dat ze op het eigen geslacht vallen….Men baseert zich daarbij op de Koran. En volgens mij heeft dat veel, zo niet alles, met het geloof van doen. Daarbij denk ik dat de werklust in dat woestijnland toch een stuk minder groot is als in China al decennia wordt bewezen. Je zou wellicht toch eens een bezoek moeten brengen aan dat grote land waar al onze consumptiegoederen vandaan komen..
    —–
    emigrant 06/05/2010 02:15:12 PM
    @Leo: Ja, ik weet natuurlijk dat jij je van de katholieke kerk hebt afgewend. Good for you! Maar het lijkt net of er bij die ontkoppeling iets mis is gegaan, of er een paar draadjes eerst los zijn gehaald en toen toch per ongeluk weer met elkaar zijn verbonden, maar dan met de polen omgekeerd of zoiets; ik kan het ook niet beter uitdrukken. Ik ken werkelijk niemand die zó geobsedeerd is door religie als jij, die werkelijk overal religie ziet. Die bepaalt toch maar een deel van het menselijk handelen, in Iran net zo goed als ergens anders. In “religieus gekleurde” dictaturen doet de leiding graag of dat deel wat groter is, maar in feite is dat allemaal huichelarij.
    —–
    Leo 06/05/2010 04:58:02 PM
    @Emigrant – Dank voor de LOI-cursus psychologie. Maar het is voor mij wel iets meer dan ontkoppeling. Ik heb niets met onderdrukking, en helaas, veel geloven doen nu juist dat. Waarbij de islam door haar ontwikkeling of het gebrek daaraan, een paar honderd jaar geleden is blijven steken. Landen als Iran bewijzen dat. Niet bereid om de mensenrechten te respecteren, niet bereid om gelijke rechten aan vrouwen te geven, niet bereid om homo’s niet te veroordelen maar te accepteren. Tuurlijk, elders is er ook het e.e.a. mis, maar in dit soort landen is het wat mij betreft ongeveer bij de bron van alle kwaad. Ik zou wellicht een goed kruisvaarder geweest zijn… Ook zonder dat ik de Paus of een of andere geloofsrichting zou aanhangen.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s