Kelten

JPerthesGermaniaWaarom zat de grote aula van de universiteit vrijdag zo vol tijdens de voordracht van Prof. Kaenel (Emigrant berichtte), die toch over een tamelijk bizar onderwerp sprak? Waarom krijgen de Kelten hier zo veel aandacht? Welnu, Hessen, de deelstaat waar ik woon, wordt bewoond door het volk der Hessen; dat had U al gedacht. In de Romeinse tijd woonden hier de Chatti. De gelijkstelling Hessen=Chatti is zó gemaakt. Die Chatti waren eigenlijk Germanen; in Zuid-Hessen woonden Kelten, maar die schijnen zich te hebben vermengd met de Chatti. De inwoners van mijn streek, die natuurlijk nooit verhuisd zijn, willen graag rechtstreeks afstammen van het mysterieuze volk der Kelten. Mysterieus, omdat zij geen schriftelijke sporen hebben nagelaten. Iedereen kan dus alles over hen beweren. Hessen zijn graag Kelten omdat zij anders Germanen (Teutonen, Pruisen) geweest waren, en die hebben sinds enige decennia niet zo’n goede naam.

Keltenfurst_BDP_OKHet Keltisch levensgevoel werd sterker toen hier enige jaren geleden bij Glauberg een grote archeologische vondst werd gedaan. Een grafheuvel waarop ook astronomie bedreven werd en ettelijke grafvondsten, waaronder als prachtstuk een koningsfiguur uit 500 v. Chr., die meteen aantoont dat ook Mickey Mouse Keltische voorouders had. De deelstaat had uitgesproken de pest in de ontdekking; er zou dus gedokt moeten worden voor een museum. Dat komt er nu inderdaad. De grafheuvel is nu al toegankelijk en interessant. Voor de kinderen worden er met replica’s van oude uitrustingen zwaardgevechten gehouden en ijsco’s zijn er ook te krijgen.

Limes01Midden door Hessen en andere delen van Duitsland loopt de Limes. Dat betekent ‘grens’; het is de grens van het vroegere Romeinse Rijk. Je kunt hem op vele plaatsen nog zien, als een aarden wal en een gracht die midden door het bos lopen. Aangenomen wordt dat de mensen die ten zuiden daarvan woonden deel hadden aan de superieure Romeinse beschaving. Ten noorden ervan woonde een woest zootje ongeregeld dat geneigd was invallen te doen in het Rijk, en juist tegen hen was die wal nodig.

800px-Saalburg_Main_Gate_(Porta_Praetoria)Hier in de buurt loopt de Limes iets ten noorden van Frankfort. De stad zelf bestond nog niet in de Romeinse tijd, wat sommige Frankforters dwars zit. Zo’n honderd jaar geleden had men meer over voor het verleden en reconstrueerde men voor veel geld een Romeins castellum op een heuvel iets ten noordwesten, de Saalburg. Bovendien werden er wegen en een tramlijn naar toe aangelegd. Bankiers en wetenschappers verenigden zich om de Romeinse Oudheid tastbaar te maken. Zo kon men zich ook als Frankforter een beetje Romeins voelen en de inwoners van Mainz de loef afsteken. Mainz bestond al wél in de Romeinse tijd (Mogontiacum), maar van de oude stad was (toen nog) weinig teruggevonden. De Saalburg bleef tientallen jaren een onvermijdelijk doel voor schoolreisjes, en het is nog steeds leuk om daar te gaan kijken.

ausflug4Elders in Duitsland werd er omstreeks die tijd ook veel aandacht en geld besteed aan de Oudheid. Ter gedachtenis aan de Hermannsschlacht van vereende Germanen tegen de Romeinen onder Varus in het Teutoburger Woud (9 v.Chr.) werd bij Detmold, op een plek die men ten onrechte voor de locatie van de veldslag hield, het Hermannsdenkmal opgericht, en ook dat mocht wat kosten.

Als ik het goed begrijp waren er een eeuw geleden dus twee gedachtengangen: wij zijn dappere Germanen en daarom gedenken wij Hermann, die het tegen de Romeinen durfde opnemen. En: wij zijn een Reich, en als zodanig opvolger van het Romeinse Rijk. Dat die twee elkaar in de haren hadden gezeten stoort nauwelijks bij de kitteling van prettige vooroudergevoelens.

De bewoners van Midden-Hessen zeilen daar zo’n beetje tussen door. Zij kunnen zich niet op een Romeins verleden beroepen, maar zij waren tenminste Kelten; nou ja. Over het kannibalisme van de Kelten spreekt niemand. Er was hier de laatste jaren ook maar één geval, in Rothenburg aan de Fulda. De man zit gevangen en schrijft zijn memoires.

1 reactie

Opgeslagen onder Duitsland

Een Reactie op “Kelten

  1. (Geredde reacties)

    Bob DATE: 11/22/2009 12:33:35 PM
    Waren Asterix en Obelix niet ook Kelten? Of zit ik er nu helemaal naast?

    De geschiedenis van Duitsland heb ik nooit goed begrepen. Ik vind het zeer verwarrend. Als al die volkeren nou gewoon op dezelfde plaats waren blijven wonen, dan was het makkelijker voor mij!
    —–

    emigrant DATE: 11/22/2009 01:06:22 PM
    Ja, nou je het zegt, A & O moeten ook Kelten geweest zijn. In het huidige Frankrijk zijn de Bretons nog Kelten, in Ierland, Schotland en Wales worden ook nog Keltische talen gesproken.
    Ik weet niet, als iedereen altijd maar op de zelfde plek blijft wonen ontstaat er inteelt, en daarvan heeft Duitsland al genoeg.
    —–

    Leo DATE: 11/22/2009 02:48:22 PM
    Zouden er ook edel-Kelten zijn geweest? Dat vraag ik me nu ineens af. Overigens waren dat noeste en wat woeste lieden als ik tenminste de Engelse geschiedschrijving moet geloven.
    —–

    Marjan DATE: 11/22/2009 04:07:57 PM
    Begrijpelijk dat mensen niet willen horen bij een volk met ‘niet zo’n goede reputatie’.
    Ik vind het wel een beetje een nare bijsmaak hebben, want vinden deze wannabe Kelten dat degenen die wel van de Germanen af stammen niet helemaal kosjer zijn?
    —–

    emigrant DATE: 11/22/2009 04:29:53 PM
    Het hele Kelten/Germanen-gedoe is natuurlijk heel vaag en onwetenschappelijk. Maar er is hier sinds de tweede Wereldoorlog wel een neiging om zich van de Germanen en de Pruisen (die Hessen sinds ± 1860 bezetten) te distantiëren, en dan komen die Kelten goed van pas. Toch zijn de Hessen zelf natuurlijk ook Germanen; ach, wie weet er helemaal hoe die genen zich vermengd hebben in de loop der eeuwen.
    In Wagner-achtige omgevingen zoals Wanfried en Bayreuth zijn de Germanen overigens nog steeds populair denk ik zo.
    Het woord edel doet me denken aan chocolade-reclames van Lind. Verder kan ik me er niet zoveel bij voorstellen.
    Woest? Blijkbaar toch minder woest dan andere volkeren, anders hadden ze in de geschiedenis niet zo vreselijk het onderspit gedolven.
    —–

    assyma DATE: 11/22/2009 09:30:34 PM
    Fijn in ieder geval voor die luitjes dat zij nu ook hun bijbeltje hebben, al is die dan geïllustreerd.
    s’Avonds voor het slapen gaan knusjes voorlezen uit het A en O-boek.

    Ik vraag me af of het enkel een behoefte aan distantiëren is, mensen willen gewoon weten waar ze vandaan komen en van wie ze afstammen.

    —–

    Leo DATE: 11/23/2009 11:51:04 AM
    Dat er een vermenging van rassen en stammen heeft plaatsgevonden is wel duidelijk. Al die lui vochten soms om een plekje aan de Rijn of de Elbe. En meestal waren de vrouwen dan doelwit na zo’n verovering. Dat zal zeker tot bloedmenging hebben geleid. Net zoals wij in dat kleine NL nog steeds de sporen terugvinden van de Fransen, de Vikingen, de Duitsers, Engelsen, Canadezen, Amerikanen, Surinamers en Indische mensen en tegenwoordig af en toe wat Turks of Marokkaans bloed. Maakt veel mensen mooier trouwens….
    —–

    Xiwel DATE: 11/23/2009 07:18:35 PM
    Natuurlijk zijn A en O Kelten. Gallisch of Gauloise en Gaule komen van Gaelic, wat de Keltische taal in Ierland, Wales, Bretagne en Asturias is. Bij A en O hebben ze niet voor niets een druïde, wat het kenmerk van de Kelten was.

    Ik heb altijd begrepen dat de Kelten uit Oostenrijk en Duitsland verdreven zijn naar die bovenstaande uithoeken van west-Europa.

    In 1998 ben ik bij toeval over een soort grafheuveltje gefietst iets ten westen van Ulm. Dat ding leek op de grafheuvels op de Orkneys, wat verkleinde versies zijn van Stonehenge. Dat Stonehenge en het spul bij Navan in Ierland is nog een paar duizend jaar ouder, maar of dat voor die kleine grafheuvels op de Orkneys en bij Ulm geldt weet ik niet.

    En Hessen heeft toch ‘die Spalte?’ Of willen ze niet van de Dino’s afstammen, maar wel van een Mickey? 🙂
    —–

    emigrant DATE: 11/23/2009 09:38:37 PM
    Ja, vermenging is goed, maar of we nu echt van dino’s zouden willen afstammen ….
    Dat klopt dus wel met A & O. Ik heb die boeken lang niet gelezen en had ook sinds ik die professor hoorde heel lang niet over Kelten nagedacht. Niet meer sinds ik Glauberg bezocht had. De keer daarvoor was in Wales, toen ik die onverstaanbare taal hoorde.
    De Duitsers houden overigens meer van Mickey, Donald Duck enz. dan de doorsnee Nederlandse volwassene. Ook Adolf H. las het graag, al mocht hij het niet toegeven. Zelf ben ik meer een Kuifje-mens.
    —–

    Leo DATE: 11/24/2009 08:37:26 AM
    @Emigrant – Dat je van Kuifje houdt maakt je meer een Waal dan een Nederlander…haha. IK moet ook altijd lachen om die zgn. ‘Belgische humor’ in sommige strips. Zoals die dekselse kapitein Haddock met zijn ‘Duizend bommen en granaten’. Tijd ver vooruit. Zouden Kelten ook stripverhalen hebben gekend? IK vraag het me af…
    —–

    emigrant DATE: 11/24/2009 04:14:36 PM
    Zeker is dat Asterix en Obelix hun Egyptische avontuur met Cleopatra in het Arabisch hebben laten vertalen; ik heb de Arabische versie, zoals ook enige Kuifjes.
    —–

    Xiwel DATE: 11/24/2009 08:52:06 PM
    Ik heb het nog even nagezocht. Ik ben wel een keer door Bleichenbach gefietst, wat in gemeente Glaubach ligt op een paar kilometer van de Keltische plek. Destijds (2003) heb ik daar weinig van gemerkt, dus geen enkel bordje gezien.

    Dat andere wat ik in 1998 heb gezien was Heuneburg aan de Donau ten zuidwesten van Ulm. Er was toen weinig te beleven. Als ik wikipedia mag geloven dan is daar inmiddels een hele Keltische nederzetting nagebouwd. Destijds kwam dit bij toeval op m’n pad. Ik zag een leuke uitkijkheuvel en fietste daar op af. Dat terwijl ik in diezelfde vakantie 2000 km eerder wel met opzet door Newgrange aan de Boyne was gefietst. Maar die grafheuvel is dan ook ouder dan de piramides.
    —–

    emigrant DATE: 11/24/2009 09:12:41 PM
    @Xiwel: De opgravingen in Glauberg hebben tussen 1994 en 1997 plaatsgehad, lees ik net. Dat jij er in 2003 nog niets van merkte ligt wel aan de weerzin die de overheid had om er wat mee te doen. Ze begrepen dat dit geld ging kosten. Die koning heeft denk ik al die tijd in een loods gelegen. Daar ligt hij trouwens nog, tot dat museum eindelijk opengaat. Wat we tot nu toe gezien hebben is een replica.
    Ken je trouwens de hemelschijf van Nebra? 3600 honderd jaar oud, veel ouder dan de oudste Grieken, en echt knap gemaakt. Gevonden in Sachsen-Anhalt. Duitsland is veel ouder dan je denkt.
    http://de.wikipedia.org/wiki/Himmelsscheibe_von_Nebra
    —–

    Xiwel DATE: 11/25/2009 12:24:54 AM
    Die hemelschijf was me bekend en ik begreep dat er ook nog altijd twijfels over dat ding zijn. In Bebra ben ik wel geweest en in Nebra net niet. 🙂 Dwz ik heb wel langs de Unstrutt gefietst. Toch verwacht ik dat in Nebra weining te zien zal zijn.
    —–

    emigrant DATE: 11/26/2009 07:50:35 AM
    In Nebra staat een modern museum:
    http://www.himmelsscheibe-erleben.de/
    In Thüringen zeurt men blijkbaar niet zo over centjes voor dat soort dingen. Wat er in het museum te zien is weet ik niet. Die schijf is maar 32 cm, en het origineel ligt in Halle, voor de veiligheid waarschijnlijk.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s