Dode dieren en mensen

Gisteren een lezing gehoord van Prof. Gilbert Kaenel over opgravingen in Mormont, ten Noorden van Lausanne in Zwitserland, waar één, twee eeuwen voor Christus Kelten hebben gewoond en huisgehouden. Er waren 250 schachten uitgehakt in de kalkbodem en daarin waren, in verschillende lagen, resten van tamme dieren (paarden, runderen, schapen, geiten) en ook mensen gevonden. Keramiek ook nog, wapens niet. De hoogleraar ging ervan uit dat het een cultusplaats betrof, daar de stoffelijke resten sporen van slachting vertoonden en een aantal van de dieren en ook de mensen kennelijk gebraden was. De resten van het gebraad waren in die schachten geworpen. Soms waren ook nog levende dieren/mensen met hun kop/hoofd naar beneden in de schacht geworpen. Hele lichamen dus. Die zullen nog een tijdje gebruld hebben, maar dat vergrootte misschien alleen maar de heilige feestvreugde. Naast hele lichamen waren er ook arrangementen gevonden: bij voorbeeld een gedroogd mensenhoofd, een nog vers mensenhoofd plus een dierenkop kunstig bij elkaar gelegd. Vaak kwam ook voor dat delen van de linker helft van een kadaver in één put en die van de rechter helft in een andere waren gedaan.
Een wat neurotisch aandoende behoefte aan ordening was dus aanwezig. Ook dat leidt tot de conclusie dat het hier om een offerplaats ging. Was het een specialiteitenrestaurant geweest, dan had men de resten niet zo geordend opgeruimd. Godsdienst was altijd al een beetje gek.

1 reactie

Opgeslagen onder De mens, Eten en drinken

Een Reactie op “Dode dieren en mensen

  1. (Geredde reacties)

    Bob DATE: 11/21/2009 02:00:07 PM
    Als ze dat in een film zouden laten zien, zou ik denken dat het niet zo realistisch was.
    —–

    Leo DATE: 11/21/2009 02:55:45 PM
    Wat mijn mening over elke (af)godsdienst volledig onderschrijft. Het was en is altijd wreed, onderdrukkend, gewelddadig…
    —–

    Marjan DATE: 11/21/2009 04:06:01 PM
    Ik leef duidelijk in de verkeerde tijd en op de verkeerde plaats.

    —–

    emigrant DATE: 11/21/2009 10:13:37 PM
    @ Marjan: Zou je priesteres willen zijn, Marjan?

    @ Bob: Dat is vaak zo: de echte werkelijkheid werkt bijv. in literatuur als onwerkelijk. Literatuur, kunst, film hebben altijd een eigen werkelijkheid, met een interne plausibiliteit die daarbuiten niet geldt.
    —–

    emigrant DATE: 11/21/2009 10:28:22 PM
    @ Leo: Je hebt wel gelijk Leo, maar is er ergens één mens zonder dit soort dingen in zijn systeem? Het huiveringwekkende vind ik dat ik, hoewel ik nooit dieren, laat staan mensen slacht en braad, me toch vrij goed kan voorstellen dat ik zelf onder bepaalde omstandigheden aan zoiets mee zou doen. Zó ver is het allemaal niet van ons vandaan. En ik zou de botjes ook volgens een bepaalde orde willen entsorgen.

    —–

    Marjan DATE: 11/22/2009 12:53:19 AM
    Priesteres niet. Misschien een hulpje van de priesteres. Ik zie het me wel doen; een soort stilleven maken van stukjes dood mens en beest.
    —–

    emigrant DATE: 11/22/2009 06:44:09 AM
    Ja, als de kop er eenmaal af is, is dat leven wel stil.

Reageer

