Fietsen om de Vogelsberg 2009

SlotHerbstein2Twee dagen door het Vogelsberggebied gefietst; dat was dan mijn vakantie. Alsfeld, Lauterbach, Gedern, Büdingen. Het was mooi, maar ik ben ook overal kapot nu. Een echte fietsvakantie, zoals Xiwel die maakt, zit er voor mij bij deze conditie niet in …

SpoorfietsenIn die streek hebben ze nu inderdaad het fietstoerisme behoorlijk ontwikkeld. Een vondst was, niet meer gebruikte spoorwegen in fietspaden te veranderen, met mollig asfalt erop. Zo heb ik een stuk van de Vulkanradweg gereden: een zalfje voor de band! Flinke stijgingen wel, tot 580 m. maar steeds mild. Overal staan wegwijzers, en de bakkers, pensions en café’ in de buurt hebben het begrepen: ze verwijzen naar zich zelf en zo kan de vermoeide reziger overal eten, drinken en slapen. Ik heb overnacht in Slot Gedern, een reusachtig kasteel (nee niet dat op de foto), waarvan een deel als hotel in gebruik is. Er is een kookschool bij, waar ze erg lekker eten serveerden; maar het duurde wel lang voor het klaar was.
Herbstein4Een fietswegwijzer midden in het Duitse landschap is nog altijd een bron van vreugde. Er gaat een verleiding vanuit: Nidda 20, staat er ineens, en dan wil ik naar Nidda, binnendoor ja. Maar na drie kilometer houdt de bewegwijzering alweer op; dan moet je als altijd bij iedere kruising op de kaart kijken waar het heen gaat. De topografische kaart is al wat oud, en de fietserskaart is niet zo precies, dus voor je het weet sta je ergens in een akker voor nop; natuurlijk net ná een afdaling.
Wolf2Maar goed bewegwijzerde wegen zijn heerlijk: lekker doorraggen zonder ergens op te letten. Was het wel zo verstandig, die spoorwegen te sluiten? Niemand weet immers of we over twintig jaar nog autorijden?
—–

3 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Fietsen

3 Reacties op “Fietsen om de Vogelsberg 2009

  1. Die spoorlijnen zijn heel leuk. Er was/is een Nederlandse website die dat bijhoudt/hield. In DE had ik een mooie bij Blomberg (overigens ook een aardig stadje) en Bitburg-Echternach:
    http://xinix.web-log.nl/xinix/2007/10/oct21_0525vijfs.html
    Simmern-Emmelshausen (RP):
    http://xinix.web-log.nl/xinix/2007/11/nov11_0830soonw.html
    In Frankrijk ben ik ook een mooie tegengekomen aan de zuidkant van de Vogezen.

  2. Ja, ze zijn leuk, die spoorbanen, hoewel ik de teloorgang van de trein betreur.
    In Simmern krijg ik ook zin. Ik ken het van het Ryan Air vliegveld Hahn.
    In éen van de volgende weekends ga ik maar eens de Lahn afzakken tot Koblenz, dat heb ik nog steeds nooit gedaan, al heb ik de meeste van die plaatsen wel per auto of trein bezocht.

  3. Rob

    Fietsen over opgedoekte spoorwegen.
    Bedankt voor de tip.
    Fietsvriendelijke groet

Reageer

