Godsdienst

Als aan mijn Stammtisch het gesprek op godsdienst komt valt mij altijd op dat ongeveer de helft van de aanwezigen godsdienstig is, en de andere in het geheel niet.
Onder de religieus geïnteresseerden zijn er bij voorbeeld twee die uit de katholieke kerk zijn uitgetreden, uit ergernis, teleurstelling en schaamte. Dat is dan geregeld, zou je denken, maar nee: ze houden zich nog steeds met bedoelde inrichting bezig, ergeren zich over kardinalen, snuffelen echter ook aan andere godsdiensten en sektes. Kortom, de religie laat ze niet los. De anderen zijn niet geïnteresseerd, vervelen zich zelfs, willen het gesprek op iets anders brengen.
Ook Schleiermachers woorden schlechthinniges Abhängigkeitsgefühl zijn weer gevallen.
Als klein kind ben je erg afhankelijk van je ouders. Mijn jeugd was schlechthinnig schlecht; ik heb vroeg moeten leren dat mijn ouders niet te vertrouwen waren. Is het misschien zo dat deze ervaring mij heeft geleerd, een nog hoger wezen ook niet te vertrouwen?
Mensen die teleurgesteld zijn in een kerk hebben ook slechte ervaringen gehad, maar niet als jong kind, en niet op zo’n wezenlijk punt; dat is misschien het verschil. Hun geloof aan de mogelijkheid van vertrouwen is niet geschokt.

1 reactie

Opgeslagen onder Godsdienst

Een Reactie op “Godsdienst

  1. het moment waarop je een vervelende ervaring opdoet is zeker bepalend voor de mate waarop het een litteken achterlaat

    nu denk ik ook dat het verschil tussen ouders en kerk ook meespeelt, het een is meer van emotionele en afhankelijke aard en de ander meer spiritueel en uiteindelijk toch vrije keus

    ook dat maakt dat je een vervelende ervaring in de kerk makkelijker kunt relativeren

Reageer

